Markedsføring ud over det sædvanlige

Som erhvervsdrivende kan det være besværligt at finde frem til den metode, hvorpå man opnår den mest effektive markedsføring. Ideerne er mange, men lige meget hvor god en ide synes at være, er det oftest ikke specielt effektivt. Dette har mange årsager, men den mest afgørende er dog, at markedsføring i dagens Danmark ikke er det samme, som det var for blot fem år side. Med nye teknologier og større global konkurrence, er det nemlig ikke de samme faktorer og parametre, som har betydning for din markedsføring.

Den store markedsføring problematik havde længe været ustabil, indtil det blev klart, at markedsføringen skulle justeres ind på det globale internet. Her har man nemlig mulighed for at komme ud til flere millioner af mennesker verdenen rundt, hvorfor omkostningerne alligevel ofte er mindre, end hvad man måtte slippe på de mere traditionelle metoder. Dette har taget forholdsvis langt tid for nogle at acceptere, men selv disse mennesker har i dag måtte indse, at dette er den eneste effektive løsning i henhold til at udbygge en god markedsføringsstrategi.                                                 

Helt lavpraktisk går strategien ud på, at man som virksomhed forsøger at komme højere op i søgemaskinerne såsom Google, når man som forbruger eller kunde søger på de ydelser eller produkter, som virksomheden tilbyder. Dette kan gøres på flere måder, og den mest direkte og effektive metode er ved at betale søgemaskinen (Google, Bing ol.) for at man bliver placeret højere på siden, når der søges efter eksempelvis en bestemt vare. Dette har betydet, at søgeords-maskinerne har udnyttet denne mulighed for at tjene penge, og det kan dermed siges, at denne metode er blevet relativt dyr. Derfor er det blevet populært at benytte sig af alternative metoder.

Linkbuilding

seo og linkbuildingLinkbuilding er en markedsføringsstrategi, som endegyldigt har samme resultat som ved at betale søgemaskinen. I stedet for at betale søgemaskinen, opnås resultatet dog ved, at man danner et netværk af links på tværs af internettet, som derved får de pågældende virksomheder højere op i søgemaskinen. Effekten er ikke så direkte som ved betaling af søgemaskinen direkte, men generelt er metoden blevet populær, da den er knap så bekostelig, og man nemmere selv kan styre sin markedsføring.                                                                                                                        

Linkbuilding opbygges ved at man via skrevne tekster om emnet, linker til den hjemmeside, som repræsentere virksomheden. Derigennem skaber man et netværk af links, som alle fører tilbage til sin virksomhed, og dermed skaber trafik imod denne. Er du interesseret i at vide mere, er der meget mere at læse om linkbuilding her.

SEO

SEO, eller søgeordsoptimering, er en anden måde, hvorpå man kan opnå samme resultat som ovenstående. Metoden går ud på, at man gennem en jævnlig og direkte brug af bestemte emneorienterede søgeord, som lægger sig op af de ydelser og vare virksomheden sælger, på den måde forhøjer opmærksomheden omkring emnet imod virksomhedens hjemmeside. Metoden er relativ ny, og går som ved linkbuilding ud på, at man i en tekst indsætter de interessante søgeord, og derved får den højere op på siderne i søgeords-maskinerne. – Mere information kan findes på denne store SEO guide på linkbuliding.dk.